tramlijn Brugge-Zwevezele (door Kelly Platteeuw)

Weinigen onder ons kunnen zich een leven zonder auto, trein of tram amper voorstellen. Toch was er niet zo lang geleden een tijd waarin het verkeerslandschap enkel bestond uit glimmende tweewielers. Dit veranderde grondig toen in 1850 de eerste Industriële Revolutie doorbrak in België. België was maar liefst het tweede land ter wereld dat zich industrialiseerde. Dit was mogelijk dankzij de bloeiende steenkool- en ijzernijverheid in Wallonië. De vraag naar deze producten was groot, waardoor er een grote nood was aan een goed uitgebouwd transportnetwerk. Een spoorwegrevolutie drong zich op en niet lang daarna had België het dichtste sporennetwerk ter wereld. Het treinverkeer moest echter aan heel wat eisen voldoen, wat een verdere uitbouw bemoeilijkte. Gauw doken in België de eerste stoomtrams op, want de voorwaarden voor dit vervoersmiddel waren wat minder streng. De overkoepelende organisatie voor deze transportmiddelen was de Nationale Maatschappij Van Buurtspoorwegen (NMVB).

In Waardamme dook eveneens een stoomtram op. Hij zag het levenslicht in 1896 en bracht de mensen van Brugge naar Zwevezele. De reizigers moesten heel wat geduld uitoefenen, want hij haalde een bescheiden snelheid van dertig kilometer per uur. Onderweg hield hij halt in Oostkamp, Waardamme en Hille. Deze tramlijn was echter geen lang leven beschoren, want tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hij bijna volledig vernield. De tramlijn werd na deze oorlog volledig gereconstrueerd.

 

Niet lang daarna brak ook de invloed van de tweede Industriële Revolutie door, waarin elektriciteit en de verbrandingsmotor de belangrijkste vondsten waren. Deze hadden uiteraard een belangrijke invloed op de tramnetten in Waardamme en omstreken. Zo werd in 1927 het net in Oostkamp geëlektrificeerd en kregen de Waardammenaars een tram met een verbrandingsmotor. Voortaan tufte hij verder op diesel en kreeg hij in de volksmond de klinkende bijnaam ’t Mazoutje. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het echter onmogelijk om diesel in handen te krijgen en hij werd opnieuw ingeruild voor een stoomtram. Na de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog keerde ’t Mazoutje - nog voor enkele jaren - ongeschonden terug.

Artikel categorie: